סיכום הפרק

דרורי שוחט
קרדיט תמונה: תומר אקסטרמן

למה אינטל צריכה את קהילת הAI?

 

באינטל ישראל החליטו לחזק כמה תחומים, ואחד מהם הוא תחום AI. אנחנו ארגון מאוד גדול ואוספים המון דאטה, אבל לא משתמשים באוצרות האלו שאנחנו אוספים כי אלו באמת כמויות אדירות של דאטה, וקשה לעבוד עם כלי BI סטנדרטיים. לכן, החברה רצתה לייצר אימפקט פנים ארגוני בעזרת AI והדרך לעשות את זה הייתה לעודד כמה שיותר מחלקות וארגונים בתוך אינטל להשתמש בזה.

 

איך הקהילה הוקמה?

 

כשאינטל ישראל החליטה לחזק את תחום הAI, בנינו קבוצות עבודה כדי להבין איך אנחנו עושים את זה, ואחד הדברים שעלו זה שמדובר בנושא שמתנהל ברמה מאוד גבוהה ומאוד קשה להביא את זה למטה, לאנשים, לשימוש יום יומי. הסיבה בגללה זה חשוב שהנושא יגיע למטה היא ההבנה שמתוך שמהאנשים שיושבים על המקלדת ומפתחים קוד – יגיעו הפרויקטים הכי מעניינים ובעלי ההשפעה בארגון. זאת הנקודה בה הבנו שצריך להקים קהילה.

 

אילן הררי וענבר ווסט שהשתתפו בקבוצות העבודה לקחו על עצמם להקים את הקהילה. הם גייסו אנשים להובלת הקהילה, אני אחד מהם, ויצאנו לדרך.

 

כשהתחלנו לחשוב על שם, ניסינו לחשוב מה אנחנו רוצים והבנו שאנחנו רוצים שתהייה עבודה ב-AI, לא כרעיון מופשט אלא משהו קונקרטי ופרקטי. בחרנו בסלוגן – Our hands on AI. זה סלוגן שהתאים לשנה הראשונה ובשנה השנייה אנשים הבינו ורצו משהו יותר משמעותי. אז החלפנו לAI CAN MAKE A DIFFRENCE.

 

כשבנינו את הקהילה, רצינו שהיא תהייה אקסקלוסיבית יחסית. התחלנו לחשוב על כל מיני סוגים של ידע ב-AI ואז ביקשנו מחברי קהילה פוטנציאליים שימלאו טופס עם השאלות שמעניינות אותנו. יצאנו עם תקשורת לכל הארגון ולפי הדרך שבה ענו לנו על השאלונים – הגדרנו את הקהילה שלנו. הקריטריון העיקרי היה: כל בנאדם שעשה קורס משמעותי מתאים לקהילה. היה חשוב לנו שהם ידברו באותה השפה ושההדרכות לא יהיו בייסיק מידי.

 

הבסיס לכל התהליך הזה הוא גיבוי של ההנהלה – תקציבים, זמן, פוקוס. וגם אחר כך – אנשים להראות להם תוצאות כי באמת אכפת להם.

 

מה היא קהילת הAI ואיך היא פועלת?

 

יש לנו 3 מטרות בקהילה:

  1. ללמד – לארח מומחים מתוך אינטל שמפתחים את הידע המקצועי של חברי הקהילה. יש לנו טרקים ברורים ומתודולוגיה שאפשר ללמוד.
  2. מיטאפים רבעוניים – בהם אנחנו מתעמקים בנושאים אחרים מעבר לAI שקורה בתוך אינטל, לפעמים באירוח דוברים חיצוניים.
  3. פרויקטים – ליזום, לעודד ולהקים פרוייקטים מתוך הקהילה, ולעזור לחברי הקהילה להרים אותם. אנחנו מחברים חברי קהילה למנטורים מתוך אינטל כדי לעזור להם עם פרוייקטים קונקרטיים ויש הצלחות מעולות.

אנחנו מודדים כל אחד מהתחומים האלו ומגדירים מהי הצלחה מבחינתנו.

 

מתי הבנת שהקהילה מצליחה?

 

ברמה המקצועית, הגענו לאיזשהו מקום בו הארגון באמת מבין מה זה AI. למשל, רצינו שגם האנשים שבונים את השליפה של הנתונים – ידעו מה זה AI ויבינו שיש הרבה דאטה שמתחבא ואין בו שימוש, אז הם ירצו להתחבר לאיזה שהוא תהליך שיתחבר לדבר הזה. העבודה בקהילה תטפח אותם כמהנדסים וארגז הכלים שאנחנו מעניקים יתן להם אפשרות לספק פתרונות. כיום, כשאנשים מבינים מה צריך בשביל AI – כי לימדנו אותם – אז הם כבר יודעים לשאול שאלות טובות את עצמם ולא לקפוץ לפרויקטים. וכשהם כבר כן מחליטים ליזום פרוייקט פנים ארגוני, אז הם מקבלים את כל הכלים כדי שהוא יצליח.

 

ברמה הארגונית, עשינו כנס פתיחה לפני הקורונה בו השתתפו 200 איש. הייתה הרצאה של הקהילה שלנו ועוד פתרון AI לארגון. הראנו להם איך הפרויקטי AI שלנו הוקמו מבלי שנהיה דאטה סיינטס והתגובות היו מפרגנות מאד.

 

ברמת הקהילה, למשל עכשיו כשאנחנו מנסים לגייס לקהילה שלנו מנטורים אז יש לנו פול מטורף של מומחים שרוצים לקחת חלק וזה מאוד כיף. יש לנו הרבה מאוד מומחי AI באינטל ובזכות אותה קבוצת עבודה בה הרעיון לקהילה נולד, אנחנו מכירים הרבה מאוד "ראשי חץ" באינטל, וכשאנחנו פונים אליהם הם ממש שמחים כי הם מכירים את העשייה שלנו.

 

"כשאתה עובד באינטל מאוד קל לעשות רק את מה שאומרים לך ומה שאתה נמדד לפיו. אפשר לעשות את זה לאורך שנים. אבל אני חושב שיש אנשים שהם אחרים שמחפשים תמיד את העוד. רוצים טיפה יותר להעמיק. רוצים לפתח כישורים חדשים".

הפיצוח של ה-win-win: איך מוודאים שגם הקהילה וגם הארגון מקבלים ערך?

 

ה-Win לקהילה: פעילויות שמרחיבות אופקים גם ברמה המקצועית וגם ברמה האישית. הארגון מאפשר לנו להתפתח לכיוונים חדשים, להיות חדשניים, ויש המון כיף והנאה בעשייה.

ה-Win לארגון: הטמעת חדשנות בצורה הכי אפקטיבית שיש. AI זאת לא סיסמא, זאת דרך מחשבה שמשנה מציאויות.

 

מה האתגרים שהתמודדת איתם?

 

  • ברמה המקצועית, אחת הבעיות הכי גדולות ב-AI זה כמישהו מספר לך שיש לו בעיה עם AI וכשיורדים לפרטים מבינים שתוכנה מאוד פשוטה תפתור את הבעיה. אפשרות שנייה זה שזו בעיה כ"כ מורכבת שקשה למדל את זה. היינו צריכים למצוא מענה לקשיים המקצועיים של עבודה שוטפת עם AI, וחיפשנו את מה שבאמצע. ואז ברמת ניהול הקהילה, צריך לבדוק שה-ROI מתאים ושווה את ההשקעה.
  • ראינו שהקושי הכי גדול הוא לגרום לאנשים להיות מעורבים. באינטל מקבלים הרבה מיילים שאתה בכלל לא פותח, לא קורא, מתעלם. המלחמה הכי קשה שלנו היא לצאת מתוך הרעש ולהיות ממוקדים וחדים.
  • אינטל עברה לטימס (של מיקרוסופט). לחלק מהאנשים זה הקשה על ההתנהלות. בהתחלה ידענו שאנחנו רוצים טימס כי זה מאפשר לשים שם שאלונים, הקלטות, קבצים. חשבנו שיהיה טראפיק בקבוצה של תשובות ושאלות אבל בפועל זה לא מאוד מצליח כי אנשים לא ממש יודעים לעבוד על פיד. מידי פעם יש טראפיק קצר וזהו. השאלה שנשאלה נענתה. אז זה משהו שאנחנו עדיין נלחמים בו כדי להבין איך להגיע למשתמשי הקצה בצורה יותר חלקה.
  • זו עבודה קשה הדורשת המון אדמיניסטרציה אז אנחנו לוקחים הרבה מאוד אנשים שיהיו איתנו. למזלינו הקבוצה עצמה היא קבוצה שכיף לעבוד בה. אנשים שלא מפחדים מעבודה קשה. לא צריך לשכנע אותם. הרבה פעמים יש הסכמה ואווירה מקבלת למה צריך לעשות ואת מי צריך להביא.

 

טיפים להצלחת הקהילה

 

  • כשחושבים על AI חושבים על משימות מורכבות. אבל אנחנו התחלנו דווקא מולידציה, כדי להוכיח שיכולות AI מקפיצות אותנו שלב קדימה.
  • אחד הדברים שעוזרים לקהילה להיות מוצלחת ומלאה בחברים פעילים זה להפוך את הקהילה למועדון אקסקלוסיבי.
  • אנחנו מקבלים פידבקים בתוך שאלונים ושיחות מסדרון. כל מה שנכתב ונאמר לנו – אנחנו עושים. אנחנו מנסים כל הזמן להשתפר.
  • צריך למצוא צוות מנצח. אנשים שתאהב לעבוד איתם על פרוייקט כל כך מאתגר, שיהיה לך שפה משותפת איתם.