הקהילה שמצמיחה חדשנות מלמטה באלביט
פרק מס' 4
אורחת: הילה גולדשר ששון, ראש תחום פיתוח תוכנה ומובילת קהילת החדשנות בחטיבת כלי טיס | אלביט
באלביט מאמינים בחדשנות שצומחת מלמטה. הם משקיעים בעובדים ובעובדות שלהם ומלמדים אותם את מיטב הכלים שיאפשרו לכל אחד ואחת להפוך רעיון למציאות.
הילה גולדשר ששון השתתפה בקורס שארך שנה שלמה שמטרתו ללמד כלים ומתודות להצמחת חדשנות. כשחזרה לחטיבה שלה היא הרגישה שהיא לא יודעת ליישם את הכלים שנלמדו, ולא ידעה איך לגשת לזה. היא פנתה למובילי החדשנות באלביט ובחטיבה שלה, הציפה את האתגר, ויחד הם החליטו להקים קהילה: קבוצה של עובדים ועובדות מהחטיבה שרוצים להביא חדשנות לארגון, לתמוך בתהליכים פנימיים ואחד בשנייה.
הילה יצאה לדרך במשימה להגדיר מה היא הקהילה הזו, מי יהיה חבר בה, איך הפעילות השוטפת תראה ומה זה ידרוש ממנה כמובילת הקהילה. היא גם גילתה מה חברי הקהילה שלה צריכים כדי להצמיח יוזמות, איך לרתום את המנהלים לתמוך בעובדים שלהם, ומה כדאי לעשות כדי שחברי הקהילה ישקיעו זמן בהצמחת חדשנות. התוצאות לא איחרו לבוא.
בואו לשמוע איך עובדת אחת יכולה לעשות שינוי משמעותי דרך קהילה, ולהשפיע גם על הביזנס וגם על העובדים.
אפשר להאזין בכל האפליקציות וגם כאן >
סיכום הפרק
למה אלביט צריכה את קהילת החדשנות?
להטמיע תרבות של חדשנות בארגון, ולהצמיח חדשנות מלמטה למעלה. ככל שהעובדים בשטח ידעו יותר על חדשנות – הם ידעו לחלחל למעלה מיזמים מעניינים ולהשפיע על הארגון.
מה היא קהילת החדשנות ואיך היא פועלת?
נפגשים אחת לחודש, ומעניקים לחברי הקהילה כלים להבין וליישם חדשנות. יש לנו וואטסאפ של הקהילה עם שיתופים. הקורונה הגיעה חודשיים אחרי ההקמה אבל לא נתנו לזה לבלבל אותנו, עשינו הכל אונליין. אולי היא אפילו חיזקה לנו את היכולות.
לאחר כמה מפגשים פנה אליי חבר קהילה ונתן פידבק שהמפגשים לא מספיקים. צריך לשמוע יותר על טכנולוגיות ושפך רשימה של רעיונות שאפשר ליישם. לקחתי את זה ליישום מיידי והוספנו כמה תכנים מיידים. אחד מהם זה Ted talk. התחלנו גם להביא דוברים/ות מבחוץ וזה מאוד חדשני ולא טריוויאלי בארגון שלנו להביא אנשים מבחוץ.
גרעין בתוך החטיבה שעוסק בחדשנות ומעביר את זה הלאה – זה כמו מנוע שמניע גלגל שהולך ומתגלגל יותר ויותר כל הזמן
איך הקהילה הוקמה?
באלביט קיים קורס מובילי חדשנות שמכיל כלים מעולם היזמות, עם תכנים שמותאמים לחברה. גם אני עשיתי את הקורס ובסוף כשקיבלתי את התעודה הבנתי שאני לא באמת יכולה לעשות עם זה משהו לבד… וזה הרגע שבו הבנתי שצריך קהילה. עבדנו עם "קנבס קהילתי" שזו שיטת עבודה שעוזרת להגדיר מה זו קהילה ומה המטרות שלה. החלטנו לאסוף אנשים שמתעניינים בחדשנות ולשאול אותם מה הם צריכים וככה קיבלנו אינפוט של איך הקהילה תראה. הגדרנו שאנחנו רוצים מפגש פעם בחודש, הגדרנו מה התוכן שלו. היופי של הקנבס זה שהוא עושה בלאנס בין הערך שהוא ייתן לארגון ובין הערך שהוא ייתן לחברי הקהילה. זה המיינדסט שאני יצאתי איתו.
החוק שלנו הוא שכל עובד בחברה שמתעניין בחדשנות – יכול להיות חלק מהקהילה הזו, אבל בהתחלה לא רצינו לצרף אנשים כ"כ מהר. היה לנו חשוב לבסס את הקהילה, להבין שהיא נותנת ערך לחברים ולארגון. התחלנו מ"החדשנים", אלו שכבר עברו קורס. במפגש החמישי או השישי עשינו מפגש של הרחבת הקהילה – חשבנו איך אנחנו רוצים לעשות את זה, והחלטנו שזה יהיה חבר מביא חבר. מ-15 ל-30. החברים הביאו אנשים שמתאימים לפורמט. וככה הקהילה תפסה תאוצה. לאט לאט התחילו לשמוע על הקהילה, לפנות אלינו ולבקש להצטרף אליה. אנחנו היום 50 איש בשיטת חבר מביא חבר.
מתי הבנת שהקהילה מצליחה?
היו שני רגעים בהם הבנתי שקורה פה משהו מיוחד. האחד הוא בתהליך האונבורדינג. שלחתי מייל אל מי שביקש להצטרף בחבר מביא חבר – והוספתי את המנהלים שלהם ב-CC לידיעה. ופתאום תפס אותי מנהל במסדרון ושאל אם ראיתי את המייל. כשפתחתי ראיתי שהוא כתב שיש עוד עובד שמתאים שיכנס לשם. זה חותמת לזה שמתחילים לשמוע שהקהילה קיימת למרות שלא תיקשרנו את זה לקהילה.
השני הוא החדשנות בשטח. אספנו מתוך הקהילה תת קבוצה שתדבר על איך לעשות חדשנות ביום יום בקו המוצרים, ואז עוד מפגש של איך לעשות את זה בפועל. לקחנו את זה למנהל קו המוצרים והיום יש בתוך הפתרון הזה תהליך עבודה סדור, מחזורי, שגם אושר ע"י ראש הקו וגם מתחיל הטמעה בימים אלה.
ההצלחות האלה נותנות דרייב להמשיך להציע רעיונות. כרגע אנחנו בתהליך חשיבה על איך להכניס את תהליך החדשנות לתוך תהליך הערכת הביצועים של חברי הקהילה. שזה יהיה ממש חלק מהעבודה שלהם.
הפיצוח של ה-win-win: איך מוודאים שגם הקהילה וגם הארגון מקבלים ערך?
ה-Win לקהילה: חשיפה לעולמות תוכן חדשים ולרעיונות הכי יצירתיים ומעניינים במגוון תחומים. יש פה הזדמנות פז להוסיף על הדיי ג'וב מרחב פעולה אדיר שמצמיח את חברי הקהילה אישית ומקצועית, במיוחד כשהם רואים את הרעיונות שלהם קורמים עור וגידים וזאת תחושה מדהימה של השפעה.
ה-Win לארגון: הטמעת תרבות חדשנות בארגון, וחיזוק העבודה המשותפת בין אנשים וצוותים שאחרת לא הייתה להם סיבה להיפגש.
מה האתגרים שהתמודדת איתם?
- התפקיד גדול ודורש המון זמן. ראיתי הרצאת טד שדיברה על כמה זמן יש לנו בשבוע ואיך אנחנו מנצלים אותו. היומן שלי צפוף ומנוהל בפדנטיות ואני ממש בוחרת מה להכניס לשם.
- עד היום אחד האתגרים הכי גדולים שלנו בחטיבה זה לעשות יישור קו לגבי מה זה חדשנות. מה בעיני מוביל החדשנות בחטיבה זו אכן חדשנות. כדי שכשכל אחד ידבר על חדשנות – הוא ידבר על אותו הדבר.
- כשהקמתי את הקהילה לא ידעתי מה לעשות. לקחתי קורס, עשיתי תהליך מנטורינג ומאד התפתחתי אישית.
כשאתה רוצה משהו ומאמין בערך שלו – צריך לעשות
טיפים להצלחת הקהילה
- בארגונים בהם אין מודעות לחדשנות צריך משוגע לדבר. מישהו שיזיז את הגלגלים בכיוון ויהיה מוביל חדשנות.
- טיפ לקהילות פנים ארגוניות – להאמין, לחלום וליזום. כשאתה רוצה משהו ומאמין בערך שלו פשוט צריך להתחיל לעשות.
- להיות גמיש מחשבתית לאורך הדרך, יכול להיות שמה שהתחלנו איתו יצטרך להשתנות וזה חלק מחיים של קהילה שהיא כל הזמן זזה.